Herkleden van de Heilige Aldegondis

Herkleden van de Heilige Aldegonde:  van staakpop naar getrouwe replica.

Ter gelegenheid van de restauratie van de processieattributen was mij door Erfgoed Deurle gevraagd om de processie staakpop van de Heilige Aldegonde opnieuw aan te kleden. Van de originele kledij bestond enkel nog een onderrok. Voor een hobbynaaister als ik was het een hele uitdaging: ik wist toen nog niet hoe eraan te beginnen.
Er bestond geen patroon, geen bestaande kledij. Alleen de houten staakpop uit de processies van zeventig jaar geleden en het geschilderde beeld van de Heilige Aldegonde in de kerk van Deurle konden mij inspireren.
Langzaam groeide het…
Op de foto’s van het kerkbeeld, deed ik opmetingen en berekende ik de verhoudingen. Aan de hand van dat beeld kon ik de detaillering uitwerken: de grootte van de kant, de tekening op de sluier, de karakteristieken van
de pluimpjes op het kleed, enz. Het was de bedoeling om het staakbeeld zo getrouw mogelijk aan te kleden met natuurlijke stoffen. Met Roos, een vriendin hobbynaaister, gingen we op zoek naar de juiste stoffen voor het onderkleed, het bovenkleed, de kant en de gouden gallons. We hebben een 10-tal winkels bezocht enkel nog maar om de materialen samen te brengen.
We waren vertrokken…
Nu kon het naaien beginnen. Op de foto’s kan je de verschillende kledingstukken terugvinden:
 Onderrok: Dit is de oorspronkelijke onderrok uit wit, fijn linnen. Het is het enige kledingstuk dat nog aanwezig en bruikbaar was;
 Kleed: zwarte rok met gouden pluimpjes + wit corsage;
 Rok: gebroken wit met plooitjes en voorzien van brede (klos) kant;
 Tuniek of bovenkleed met plooitjes; voorzien van brede kant en wijde mouwen voorzien van gouden gallon.
 Mantel buitenkant zwart, binnenkant rood, voorzien van hermelijnen boord;
 Wit onderkapje;
 Witte guimpe;
 Zwarte sluier voorzien van gouden geborduurde blaadjes;
 Zwarte sluier;
 Houten kruisje aan blauw koordje.
We kwamen vrij snel tot het besluit om eerst een “proefkledij” te maken. We moesten namelijk rekening houden met de mogelijkheid om de kleren aan en uit te doen. Hierdoor wordt popkledij anders ontworpen dan gewone kledij. Immers, een staakpop kan je niet bewegen zoals een persoon bij het aankleden.

Het begon te lukken…
En zo werd kledinglaag na kledinglaag in de definitieve stof geknipt, gepast en gestikt.
Aan de plooitjes van de rok en de tuniek werd door 1 persoon (Roos) 4 uur gestreken, een echt monnikenwerk. Daarna werd de kant eraan gestikt. Dit is originele kloskant van een altaardoek, aangeschaft in het Kanthuis in Gent.
Aandachtspunt voor de mantel was vooral dat hij soepel zou vallen en dat de rode binnenstof daarbij mooi zichtbaar wordt. De mantel is voorzien van een bies van hermelijn zoals ook op het kerkbeeld te zien is.
Voor de sluier was het zoeken naar het “geschikte “ borduurmotief, en de juiste goudkleurige stikzijde. Daar hebben Roos en ik op moeten oefenen. De sluier moest bovendien soepel vallen en mocht niet te wijd zijn.
De laatste details…
Het witte onderkapje en het guimpe in wit verstevigd katoen was echt meet- en paswerk.
Er kroop veel werk in de gouden motiefjes op de zwarte rok. In het bijzonder om de juiste borstel en verf te vinden. Dank aan mijn kunstzinnige en creatieve zus Gerda zijn we hierin goed geslaagd. Met het houten kruisje aan een blauw touwtje werd het laatste attribuut toegevoegd en het beeld van de Heilige Aldegonde was klaar!
Het was een boeiend werk. Ik dank hierbij Roos en Gerda voor het advies en de hulp, de praktische en morele steun. Het was erg veel werk maar ik heb er van genoten en ben toch wel een beetje fier met het resultaat. Deze heilige Aldegondis mag gezien worden. Een aanwinst voor Erfgoed Deurle, de kerk en de parochie!
Mia Van den Heede
foto’s: Pol Van der Plaetsen

 

Heilige Aldegonde tentoongesteld

aldegonde

In onze vorige nieuwsbrieven hebben wij het al uitvoerig gehad over ons succesvol project in 2017 dat de processie van Deurle opnieuw in beeld bracht. De aankleding van het staakbeeldje van Aldegonde door de begenadigde naaister en bestuurslid, Mia Van den Heede, vormde daarin het orgelpunt. De zoektocht naar de passende stoffen en de realisatie van het habijt volgens alle regels van de kunst is immers van “haute couture” niveau.
Ondertussen heeft dit unieke stuk een definitieve plaats gekregen in de kerk van
Deurle. Nu prijken haar beide patroonheiligen, nl. de heilige Aldegonde en de heilige Christoffel samen in de vroegere doopkapel. Beide beelden zijn mooi verlicht zodat de pracht ervan maximaal gegarandeerd wordt. Deze doopkapel met zijn kleine afmetingen is een bijzonder hoekje van de kerk met een zeer intieme sfeer.
Aangezien de kledij van de Aldegonde een grote stofvanger is werd dit beeld onder een plexiestolp geplaatst. Zo kan ze jarenlang stofvrij tentoongesteld worden.    Onze vereniging is de Kerkraad van Deurle ten zeerste dankbaar voor de financiering en de steun bij de realisatie van dit project. Onze parochiekerk is daarmee een nieuwe aanwinst rijker.

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close